2013 július 1-jétől az Európai Unió irányelvei szerint Magyarország kijelölt útszakaszain is díjkötelesek a 3,5 tonna maximálisan megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek, így fontos precíz útdíjbevallást tenni. De mi erre a leghatékonyabb módszer, és hogyan kerülhetők el a súlyos büntetések?
Pontos útdíjbevallás a HU-GO útdíj rendszerében
Ha fuvarozásról van szó, egy-egy út megtervezése nem jelenthet problémát, azonban sok esetben előfordulhat, hogy az útvonalon menet közben kell módosítani. Bizonyos útszakaszok lezárásra kerülhetnek, vagy más okból kell kitérőt tenni, így az előre megtervezett, egyénileg vásárolt viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés nem minden esetben jelent ideális megoldást. Azok számára, akik nem rendszeresen, de előre jól megtervezhető módon kívánnak fizetős útszakaszokat igénybe venni, előnyös lehet az előre megváltott jeggyel történő fizetés, a rendszeres fuvarozóknak azonban érdemes lehet automatizált megoldást választani.
Fedélzeti OBU eszköz vagyis On Board Unit bármely teherautón elhelyezhető, így az útdíjfizetés teljesen automatikussá tehető. Az OBU eszköz GPS-nyomkövetője segítségével képes megállapítani a jármű pontos pozícióját, és a szükséges adatokat közvetlenül továbbítja a HU-GO rendszerén keresztül. OBU fedélzeti egységet használva nem szükséges előre meghatározni az útvonalat vagy időt szánni az adminisztrációs kötelezettségek elvégzésére, hiszen a rendszer közvetlenül megcsinálja a bevallást.
Az OBU egyszerű beállítása – kerülje el a bírságot!
Természetesen a helyes nemzeti útdíjfizetéshez elengedhetetlen, hogy a felhasználó a jogszabályokban meghatározott módon járjon el, és a fizetés az adott útszakasznak, illetve a jármű egyedi tulajdonságainak megfelelően történjen. Ilyen módon a későbbi esetleges bírság elkerülése érdekében mindenképpen fontos, hogy a járműhöz tartozó rendszám, illetve felségjelzés helyesen szerepeljen, segítve a gépjármű beazonosítását. A járműre ugyanakkor gyakran kapcsolnak vontatmányt vagy pótkocsit – ilyenkor mindenképpen figyelni kell a tengelyszám helyes megadására is.
Az adatok megadása és ellenőrzése minden esetben a felhasználó felelőssége, ezért elengedhetetlen, hogy még az utazása megkezdése előtt frissítse az adatokat. Az ellenőrzés mindemellett abban is segít, hogy a sofőr megbizonyosodhasson a fedélzeti eszköz helyes működéséről vagy éppen arról, hogy az útdíj valóban levonható-e a csatolt folyószámláról. Az OBU, illetve az OBU mögött lévő felhasználói környezet a HU-GO rendszerből érkező információk feldolgozásával, automata értesítésekkel is képes segíteni a felhasználókat, így képes jelzést küldeni az alacsony egyenlegről, sőt, az egyenlegfeltöltést is automatizálhatja némely szolgáltatón keresztül, ezért mindenképpen érdemes élni ezen szolgáltatók által kínált lehetőséggel.
Mi történik, ha megbírságolnak? Riasztás nemzeti útdíj fizetésre
Noha a nemzeti útdíjfizetést automatizáló OBU-rendszer nagyban megkönnyíti a felhasználók dolgát, emberi mulasztás időről időre bekövetkezhet. Ilyen esetben azonban fontos, hogy a sofőr elkerülje az ismétlődő bírságokat. A riasztás funkció aktiválása a HU-GO rendszerben segíthet, hogy a felhasználó automatikus értesítést kapjon a jogosulatlan úthasználatról, így bizonyos esetekben akár a nagyobb bírságok kiszabása is elkerülhető lehet.
Komoly változások várhatóak a közeljövőben a használatarányos útdíjfizetéssel érintett járművek körében. 2024. február 01-től a buszokra is ez lesz kötelező, és a közeljövőben a 3,5 tonna alatti járművek egy csoportja is bekerülhet ebbe a rendszerbe.